Det billeddannende, litterære, konceptuelle, sprogligt intervenerende og dermed politisk aktivistiske kan udmærket kombineres – det vidner Jørgen Michaelsens kunstneriske praksis om. Helt fra begyndelsen af 1990’erne, hvor Michaelsen bl.a. var medstifter af kunstnersamarbejdet og tidsskriftet Koncern° – Skrift for kunstnerisk-filosofisk grundforskning i 1989 og udstillingsstedet Max Mundus i 1994, har kollaborationer og det selvorganiserede været et vigtigt omdrejningspunkt for hans kunstneriske praksis. Det tværvidenskabelige og grænseafsøgende kendetegner alle hans værker og aktiviteter, ligesom det tværæstetiske også afspejler sig i hans forgrenede forfatterskab, hvor eksperimenter med og nedbrydning af genrer og diskurser præger de meget forskelligartede litterære produktioner, ikke mindst i de tidsskrifter, som han gennem de senere år har været medinitiativtager til. Af disse kan nævnes Mutant (2002-05), Ny mutant (2007) og Monsieur Antipyrine (2014-19), hvor Michaelsen i samarbejde med bl.a. Mikkel Bolt har bidraget til at skabe nye fora for kunstens subversive potentiale udspændt mellem den traditionelle tidsskriftgenre og avantgardens manifestform. Det konceptuelt eksperimenterende og litterære manifesterer sig også fortsat i Michaelsens kunstproduktion, hvor montager, collager, tegninger og videoer ofte organiseres i større installationer. Michaelsens konsekvente insisteren på, at kunsten ikke har til formål at underholde masserne, har ofte medført, at man har karakteriseret hans udtryksform som hermetisk og afvisende, og Michaelsen er overvejende blevet holdt på behørig afstand af de etablerede kunstinstitutioner, der underordner sig oplevelsesøkonomien. Men netop det hermetiske træk har givet hans arbejde en særlig kritisk konsistens.
Blandt Michaelsens seneste værker er udsmykningen Dosis, der blev installeret i Aarhus Politigårds receptionsområde i 2019. Den består af ni indrammede kunstpostkort, som gengiver malerier af kanoniserede danske kunstnere, heriblandt Constantin Hansen, Vilhelm Hammershøi, Franciska Clausen og Poul Gernes. Postkortene er solidt indrammet og boltet fast til væggen, så de ikke kan nedtages og benyttes som håndvåben. I forbindelse med installeringen udgav forlaget Antipyrine publikationen Dosis. Jørgen Michaelsen og den lovmæssige kunst, redigeret af Hilvalg Dagfinili. Den indeholder tolv dialoger, der belyser den konkrete installation og udfolder Michaelsens skeptiske forhold til offentlig udsmykningskunst generelt. Blandt dialogernes øvrige temaer er ifølge flapteksten: forviklede medialiteter, politiets indre scene, den biopolitisk-postkulturelle højre/venstremiddelklasse, dansk samtidslitteratur mellem dødskriterium og zombieapokalypse, spekulativ metapatologi, triadiske tænkemaskiner, memetik som angelsaksisk patafysik samt den demokratiserede oberst Kurtz. Et sted citerer en af samtaledeltagerne Forårsoffensiv i Danmark, en anden af Michaelsens tekster:
”Det danske samfund er obligatorisk og virker hermed politisk nedbrydende. Staten burde betale borgerne for at finde sig i samfundet. Borgerløn er, vel at mærke, ikke en dækkende idé. Den bør erstattes af ubetinget ulempegodtgørelse.” (Dagfinili 2019: 93 f.)
Tekst af Jens Tang Kristensen.
LITTERATUR
Dagfinili, Hilvalg (red.) (2019): Dosis. Jørgen Michaelsen og den lovmæssige kunst, Antipyrine, Aarhus
Michaelsen, Jørgen (2006): AUTO. Selected Writings/Udvalgte skrifter 1993-2005, Pork Salad Press, København
Michaelsen, Jørgen (2011): Pourquoi o mal?, par(ent)esis, Florianópolis
Michaelsen, Jørgen (2012): Beyond Exception, Grey Monad Matter, København
Michaelsen, Jørgen (2014): Republikator. Arkepolitiske biopoesier, DJK/Arkitektskolen Aarhus/Antipyrine, Aarhus
Michaelsen, Jørgen (2016): Forårsoffensiv i Danmark, Antipyrine, Aarhus
BILLEDKREDITERING
Foto 1: GYNOCRAFT; Jul. Bomholt, installation (detalje), 1997, Overgaden, Kbh.
Foto 2: Demokrati og brandere, 68 x 130 cm, 2002
Foto 3: DWC: Basic Heuristic Triad. Chromatic Encirclement and Leveling, 67 x 67 cm, 2008